17 January 2014

Manfaat Sarapan Pagi [Pengedar Shaklee Klang & Shah Alam]

Assalamualaikum w.b.t si cantik dan si kachak :D

Ha...siapq blom sarapan lagi pagi neh? Siapa rasa dia memang malas sangat nak sarapan? Ah..sarapan ni leceh la..bukan ada kesan ape-ape pon kalau tak sarapan. Eh siapa kata takda kesan? Takda manfaat? Meh kita tenung, baca dan hadam. he3


Antara manfaat sarapan pagi:
  1. Memberikan tenaga lebih badan kita memerlukan glukosa dalam darah untuk menjana tenaga. Glukosa pula dapat diperolehi daripada makanan yang kita makan. Jadi, dengan bersarapan badan akan mendapat tenaga yang secukupnya untuk sepanjang hari dan tidak mudah letih
  2. Memenuhi nutrisi yang diperlukanHidangan terbaik untuk sarapan pagi adalah yang mempunyai karbohidrat atau berserat tinggi. Makanan seperti oat, bijirin dan roti gandum amat sesuai dijadikan hidangan pada waktu pagi kerana ia membekalkan tenaga dan tidak cepat lapar.
  3. Menyegarkan otakJika bekalan glukosa ke otak mencukupi, ia membuatkan seseorang cerdas, cergas dan aktif. Tetapi jika glukosa tidak mencukupi dalam badan, maka seseorang akan menjadi tidak aktif, otak mudah letih, malas dan tidak berupaya menjalankan aktiviti seharian dengan jayanya.
  4. Mengurangkan berat badanSarapan pagi dengan perut yang masih kosong akan mempercepatkan pembakaran kalori secara lebih efisien.
  5. Cegah sakit jantungKandungan serat yang diperoleh daripada bijirin dapat menyerap kolesterol yang terdapat di dalam badan. Penyerapan kolesterol ini sekali gus mengurangkan tahap kolesterol yang boleh membahayakan kesihatan.

TIP
 Berikut beberapa tips sihat untuk anda yang susah hendak bersarapan pagi.

·         Ambil hidangan yang mempunyai kandungan serat, protein dan kalsium. Hidangan seperti bijirin sudah cukup untuk sarapan pagi.

·         Jika anda seorang yang sibuk, sentiasa bawa sekeping roti dan susu sebagai hidangan pagi sebelum melangkah ke pejabat.

·         Hidangan telur juga baik sebagai sajian pagi anda. Vitamin dan mineral yang terdapat di dalamnya membantu memberi nutrisi yang diperlukan oleh badan.

·         Jika anda kurang berasa lapar pada pagi hari, cuba untuk tidak makan selepas pukul 8.00 malam pada hari sebelumnya. Keesokan pagi, anda pasti berasa lapar. 

Kalau masih lagi rasa susah dan tak ada masa, ha jom lah kita minum mealshakes. Sedap, mudah dan sihat! 

Campurkan mealshakes dengan air kegemaran anda, shake dan minum. Nyummy! 

tandatangan
Pengedar Shaklee Anda 
ID No: 919488
+6012-6177657 | shazwani.mtuhit@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...