07 January 2014

Tips Kesihatan Rambut

Assalamualaikum w.b.t gojes...

Semalam dah share tips kesihatan kulit. Hari ni terasa nak bagi tips untuk kesihatan rambut pulak. 

Untuk yang tidak bertudung, kebanyakkan mereka akan peka dengan kesihatan rambut mereka. Yela kan..rambut tu kan mahkota kita terutamanya perempuan. Tapi bagi lelaki dan juga wanita yang bertudung, sesetengah darinya macam tak peduli dengan rambut. Mungkin ada yang tak tahu pun jenis rambut dan kulit kepala dorang. Jadi, jom kita tengok 5 tips atau petua untuk rambut yang lebih sihat.



5 tips rambut sihat
  1. Waktu merapi yang tetap. Semua pereka rambut akan mengesyorkan anda merapikan rambut  setiap enam hingga lapan minggu untuk memotong rambut bercabang dan bagi menggalakkan rambut berasa lebih sihat.
  2. Elakkan tekanan. Tekanan dan emosi negative memainkan peranan dalam keguguran rambut, keadaan kulit kepala yang tidak stabil dan pengeluaran sebum yang berlebihan (minyak). Cari masa untuk berehat dan redakan tekanan demi  rambut yang lebih sihat.
  3. Makanan Tambahan. Jika anda menjalani kehidupan yang sibuk dan tidak mempunyai masa untuk memasak, tambahkan diet anda dengan vitamin B6 & B12 untuk tumbesaran rambut, asid lemak 6 (omega-6),  asid folik dan multivitamin yang baik.
  4. Elakkan merokok, kafein dan minuman bergas daripada hidup anda - ia akan membuat rambut anda menjadi lebih kuat dan lebih lama.
  5. Gunakan pencuci dan pelembap rambut yang sesuai dengan rambut anda.
Tu dia...dapat dah 5 petua nak rambut sihat. Lepas ni pegi check diri kita..ada tak dalam 5 tu yang ada kena mengena dengan diri kita? Ada tak makan vitamin yang disyorkan tu? Kalau takdak cepat-cepat buat. Sian kat rambut kita. kang lama-lama hilang plak nikmat rambut tu. hi3.

tandatangan
Pengedar Shaklee Anda 
ID No: 919488
+6012-6177657 | shazwani.mtuhit@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...