25 February 2014

Punca Letih - Jangan ambil ringan!

Assalamualaikum w.b.t

Anda selalu letih? Tapi tak tau punca? Jom semak diri kita dengan 8 sebab di bawah. Mungkin ada kaitan dengan diri kita.


8 sebab mengapa anda selalu letih

-----------------------------------
☆ dehidrasi atau kurang air dalam badan
☆ kekurangan vitamin B12
☆ terlalu stress
☆ tidak mengetahui menghidap penyakit jantung
☆ paras zat besi terlalu rendah atau tinggi
☆ tidak aktif
☆ terlalu banyak bersenam
☆ menghidap jangkitan salur kencing

Penyelesaian bagi masalah dehidrasi adalah anda perlu mengikuti saranan minum 8 gelas sehari atau lebih. Nak-nak pulak musim kemarau macam sekarang ni.

Selain itu anda digalakkan untuk melakukan pemeriksaan kesihatan dengan lebih kerap sekalipun anda tidak mempunyai apa-apa masalah kesihatan. Penyakit ni datang secara senyap. tau-tau dah kronik. Nauzubillah.

Pengambilan supplemen juga adalah sangat digalakkan dan disarankan lebih-lebih lagi buat mereka yang terlalu sibuk bekerja yang membawa kepada pola makanan tidak teratur dan seimbang.

B-Complex

B-Complex Shaklee juga dikenali sebagai "Vitamin anti-stress" ini mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B yang diperlukan oleh tubuh kita bagi menggantikan nutrisi vitamin B yang hilang untuk membantu menguatkan jantung, peparu dan organ-organ penting yang lain. 

Vitamin B12 antaranya berfungsi dan sangat diperlukan dalam pembentukkan sel darah merah. Sel darah merah bertugas sebagai pengangkut oksigen dan seterusnya di bawa ke seluruh badan terutamanya otak. Keletihan mungkin berpunca dari kekurangan oksigen yang di bawa ke otak.


Vita-Lea Iron formula


Vita-lea pula merupakan multivitamin dan multimineral yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki. Diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Vita-lea Shaklee mengandungi mineral iron di mana iron juga berperanan sebagai 'kenderaan' oksigen untuk membawa oksigen ke seluruh badan. Kekurangan iron dalam badan menyebabkan oksigen yang sihat tidak dapat dibekalkan ke seluruh tubuh dan ini menyebabkan keletihan berlaku.

Keletihan boleh memberi kesan kepada fungsi otak dan kebolehan sistem imunisasi tubuh untuk melawan jangkitan. Jika anda sedang hamil pula, kekurangan iron mungkin meningkatkan risiko bayi anda dilahirkan terlalu awal atau pra-matang, serta lebih kecil dari normal.


Oleh itu, jangan pandang ringan terhadap rasa letih anda kerana ianya mungkin membawa kepada penyakit yang lebih serius. Jumpalah doktor anda dan buat pemeriksaan kesihatan secepat mungkin.



tandatangan
Pengedar Shaklee Anda 
ID No: 919488
+6012-6177657 | shazwani.mtuhit@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...